Brake fading, czyli zanik hamowania

Zjawisko brake fading, to w języku polskim po prostu zanik hamowania. W kontekście samochodu, termin ten wykorzystywany jest w odniesieniu do znacznego wzrostu temperatury elementów ciernych – w tym przypadku hamulca. Z brake fadingiem spotykamy się najczęściej wtedy, gdy samochód zjeżdża cały czas w dół, a kierowca trzyma nogę na hamulcu.

tarcze hamulcowe nacinaneBrake fading jest zjawiskiem bardzo negatywnym z punktu widzenia kierowcy. Jego efektem jest bowiem znaczne zmniejszenie skuteczności hamowania. W ekstremalnych przypadkach, kierujący pojazdem może całkowicie utracić kontrolę nad samochodem! Z tego też powodu eksperci zalecają technikę hamowania silnikiem przy zjeździe ze wzniesienia. W autach ciężarowych natomiast, konstruktorzy zadbali o specjalny, dodatkowy układ hamulcowy długotrwałego działania.

O ile brake fading, jak sama nazwa wskazuje, odnosi się do hamulców, to sam fading – czyli przegrzewanie – potrafi dotyczyć także innych elementów, jak np. okładziny cierne sprzęgła. Oczywiście, efektem tutaj jest co innego – sprzęgło nie może przenosić odpowiedniego momentu obrotowego.

Przy projektowaniu okładzin ciernych wykorzystuje się specjalne materiały i mieszanki różnych substancji, żeby okładziny były w 100% odporne na wzrost temperatury. To właśnie odporność na fading jest głównym parametrem, odróżniającym hamulce sportowe od „cywilnych”.

W toku normalnej eksploatacji samochodu, z fadingiem najczęściej spotykamy się przy jeździe na terenach górskich. Kierowca wtedy jest zmuszony korzystać z hamulców często i impulsywnie. Podatność czy też odporność na to zjawisko wynika z okładzin ciernych, metod ich utwardzania czy też sposobów obróbki cieplnej.

To właśnie brake fading jest największą wadą hamulców bębnowych – w stosunku do hamulców tarczowych przegrzewają się one znacznie szybciej, przez co skuteczność hamowania jest znacznie ograniczona.

Jak już jesteśmy przy skuteczności hamowania, na koniec parę słów o mierzeniu drogi hamowania pojazdu. Zasada jest następująca – jeśli przy rozgrzanych hamulcach droga hamowania wydłuża się o mniej niż metr, to można to zaakceptować.

Często jednak wydłużenie drogi hamowania potrafi wynosić nawet 3 metry! To sporo. Z tego też powodu, jeśli od dłuższego czasu hamujemy w korku bądź w trakcie jazdy po terenach górzystych, pamiętajmy, że hamulce mogą być nieco mniej skuteczne.

Redakcja

1 Komentarz

Zostaw odpowiedź

Podany adres e-mail nie będzie widoczny.

Góra