tarcze, bębny i klocki hamulcowe

Hamulce bez tajemnic

Porady i ciekawostki na temat hamulców samochodowych

Niezastąpione hamulce tarczowe

25-07-2018

Zdecydowana większość produkowanych dziś samochodów wyposażona jest w hamulce tarczowe. Zastąpiły one popularne wcześniej hamulce bębnowe, gdyż przewyższają je pod względem skuteczności i wydajności. Jak działają tego typu hamulce? Co warto o nich wiedzieć?

Hamulce do aut wyścigowych

Powszechne dzisiaj hamulce tarczowe początkowo wykorzystywano głównie w samochodach wyścigowych. Zdecydowała o tym ich skuteczność działania, niezmienna nawet pomimo częstych i gwałtownych hamowań. Hamulce tego typu mogą pracować w bardzo wysokich temperaturach, co w przypadku pojazdów wyścigowych jest szczególnie istotne. Tarcze hamulcowe początkowo montowano w autach rajdowych, jednak w 1976 roku pojawiły się również w Formule 1, szybko zdobywając zaufanie konstruktorów. W samochodach osobowych hamulce tarczowe zawitały już w 1955 roku, w seryjnej produkcji Citroena, jednak swoją niepodważalną dziś pozycję, zdobywały latami.

hamulce tarczowe

Jak działają hamulce tarczowe?

W porównaniu z innymi układami samochodowymi, działanie hamulców jest niezwykle proste. Najważniejsze elementy układu hamulcowego to:

  • pedał gazu
  • tłoczki hamulcowe
  • klocki hamulcowe
  • tarcza hamulcowa

Chcąc wyhamować samochód, kierowca naciska w pedał gazu, co powoduje podniesienie ciśnienia hydraulicznego płynu hamulcowego. W ten sposób dochodzi do poruszenia tłoczków, będących elementami zacisku hamulcowego. Wskutek ruchu zacisku, klocki hamulcowe zostają dociśnięte do tarczy, która zwykle jest zespolona z kołem.

Elementy dodatkowe

Poza wymienionymi wyżej częściami, w skład układu hamulcowego wchodzą często również elementy dodatkowe. Zwykle jest to m.in. urządzenie wspomagające, które znacząco zwiększa siłę hamowania, co pozwala szybciej zatrzymać samochód. Co więcej, nowe auta są przeważnie wyposażone w ABS, który zapobiega blokowaniu kół przy mocnym hamowaniu, podczas którego szybko rośnie temperatura. Kolejnym podzespołem wspomagającym hamulce tarczowe jest korektor hamowania. Jego zadaniem jest równomierne rozłożenie siły hamowania.

Zalety hamulców tarczowych

W porównaniu z hamulcami bębnowymi nowocześniejsze modele tarczowe mają zdecydowanie więcej zalet. Przede wszystkim są one po prostu o wiele skuteczniejsze. Pozwalają hamować mocniej i szybciej. Ponadto, hamulce tarczowe dłużej i wydajniej niż modele bębnowe pracują w wysokiej temperaturze, przez co rzadko dochodzi do przegrzania klocków lub innych elementów układu. Co więcej, hamulce tego typu w zasadzie się nie brudzą. Wszelkie zanieczyszczenia są bowiem usuwane w czasie jazdy przez wytwarzane siły odśrodkowe.

Kategorie: Artykuły

Śledź nas poprzez kanał RSS 2.0

1 Komentarz

przez Igor

Dnia Sierpień 7, 2018 o godzinie 05:42

Właśnie rozważam kupno samochodu z wspomnianymi hamulcami tarczowymi. Do tej pory zawsze miałem w swoich samochodach bębnowe i byłem ciekawy jakie są różnice między nimi. Jak się okazuje, jest więcej zalet niż myślałem, więc nie ma się nad czym zastanawiać.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.