Klocki hamulcowe

Wyświetlanie 1–12 z 17 wyników

Sortuj:
Widok:
  • 1
  • 2

Chyba każdy kierowca i nie tylko wie, do czego służy układ hamulcowy w samochodzie – do zatrzymywania go, redukowania prędkości i zachowania nieruchomej pozycji podczas postoju na zboczu. Tym samym mają one szczególny wkład w bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Podstawowym elementem układu hamulcowego są klocki hamulcowe, które stanowią materiał cierny tego właśnie układu. Należą one do typowych części eksploatacyjnych, które wraz z postępującym czasem eksploatacji ulegają zużyciu. Często informuje nas o tym… pisk, który wydobywa się spod kół w trakcie hamowania. Czego świadectwem konkretnie jest tego typu dźwięk? Jak powstaje?

Zjawisko piszczenia powstaje w sytuacji gdy klocek i tarcza hamulcowa trą siebie nawzajem i powoduje to wibracje. Wpływ na właściwości typowo akustyczne ma materiał cierny z którego wykonany jest klocek. To właśnie od niego zależy głośność dźwięku, która rośnie wraz z ilością energii przekazywanej przez klocek. Nie bez znaczenia jest tutaj tzw. współczynnik tarcia, który rośnie kiedy do układu hamulcowego dostaje się kurz, brud i woda.

Dodatkowo, głośnie piski mogą być oznaką zużycia także pozostałych elementów układu hamulcowego, a nawet zawieszenia! Może się tak dziać ze względu na tarcze hamulcowe o nierównomiernej grubości, zużyte łożyska, czy luzy na zamocowaniach lub prowadzeniach klocków.

Jak możemy uchronić nasze klocki hamulcowe przed przedwczesnym zużyciem?

Sposobów jest kilka, niekiedy tożsamych z tymi, które stosujemy aby chronić nasze tarcze hamulcowe. Pierwszym z nich jest unikanie jazdy w korkach, przez które gwałtownie wzrasta temperatura klocków ze względu na ciągłe naciskanie pedału hamulca. Powinniśmy też starać się hamować delikatnie (nie gwałtownie), nie jeździć górzystymi terenami i parkować w sposób szybki i zdecydowany (dłuższe parkowanie powoduje utlenianie się tarcz hamulcowych i absorbowanie wilgoci przez klocki).

Jak natomiast przebiega wymiana klocków hamulcowych w aucie?

Nie należy to do najtrudniejszych czynności serwisowych. Otóż, powinniśmy zacząć od założenia klinu pod tylne koło. Po uniesieniu samochodu odkręcamy koła osi, na której chcemy wymienić klocki hamulcowe. Gdzie powinniśmy szukać klocków hamulcowych? Najłatwiej je dostrzec przez specjalne trzpienie, które po zlokalizowaniu musimy usunąć (wybić). Następnie powinniśmy zająć się zdjęciem zacisku hamulcowego, który zazwyczaj przymocowany jest dwoma śrubami. W tym celu możemy skorzystać z popularnego preparatu WD-40.

Gdy już zdejmiemy zaciski, powinniśmy zwrócić uwagę na przewody hamulcowe – łatwo je uszkodzić. Kolejnym krokiem jest wyjęcie klocków hamulcowych, a następnie wciśnięcie cylinderków. W trakcie wymiany popatrzmy na charakterystyczne napisany okładzinach, które pomogą nam rozpoznać strony – lewą i prawą.

Gdy okaże się, że klocki hamulcowe w naszym aucie nadają się już tylko i wyłącznie do wymiany, zadbajmy o komponenty wysokiej jakości. Zapewni nam to bezpieczeństwo i komfort jazdy, a także długą i bezproblemową eksploatację. Tego typu produkty wychodzą spod szyldu takich producentów, jak chociażby TRW, ATE, Textar czy Brembo.

Góra