tarcze, bębny i klocki hamulcowe

Hamulce bez tajemnic

Porady i ciekawostki na temat hamulców samochodowych

Kilkuletnie opony jak nowe?

28-04-2015

Specjaliści przekonują, że prawidłowo przechowywana fabrycznie opona nie starzeje się, nawet w przypadku gdyby nowa opona spędziła w magazynie kilka lat. Jak w takim razie uzasadnić klientów, którzy poszukują opon wyprodukowanych tylko i wyłącznie w 2015 roku? 

Problem w tym, że większość konsumentów nie ma pojęcia, że starzenie się gumy przebiega znacznie inaczej niż w przypadku innych elementów samochodu. Mechanicy i producenci opon samochodowych wiedzą, że nieużytkowana guma nie się nie starzeje – dzieje się to dopiero w momencie, gdy opona wykonuje pracę, czyli kiedy jest zamontowana na feldze i normalnie eksploatowana.

przechowalnia-1

Starzenie się jest konsekwencją zwiększonej temperatury ogumienia – zarówno wskutek tarcia w czasie normalnej jazdy, jak i wskutek promieni słonecznych. Prawidłowo przechowywana opona nie narażona na szkodzące czynniki zewnętrzne niczym nie różni się od nowo wyprodukowanego egzemplarza – bowiem rok zalegania opony w magazynie odpowiada zaledwie 3 tygodniom normalnej jazdy.

Prawidłowe przechowywanie opon

Jak prawidłowo przechować opony przeznaczone do sprzedaży? Okazuje się, że nie wymaga to wcale żadnych większych przygotowań. Wystarczy przestrzegać kilku zasad:

  • opony zawsze muszą być przechowywane w pomieszczeniu,
  • wilgotność powinna być utrzymana na poziomie ok. 65% (+/- 15%),
  • pomieszczenie nie powinno być dobrze wentylowane, czyli przeciągów itp.,
  • zakres temperatur od -5 do +30 st. C
  • opony należy chronić przed promieniami UV, ozonem oraz chemikaliami.

Przy spełnieniu tych podstawowych warunków, opony mogą być przechowywane przez kilka lat i nadal odpowiadać funkcjonalności opon fabrycznie nowych. Eksperci zwracają szczególną uwagę na fakt, że od zwracania uwagi na rok produkcji o wiele ważniejsze jest właściwy dobór ogumienia do samochodu. Wielu kierowców sprawdza tylko rozmiar, zapominając o indeksie prędkości czy nośności.

Opony powinny mieć także oznaczenie homologacji europejskiej E3. Warto także zwrócić uwagę na stosunkowo niedawno wprowadzone etykiety, które wskazują efektywność paliwową, drogę hamowania na mokrej nawierzchni i głośność. Między kategoriami A i G różnica w drodze hamowania wynosi bowiem aż 18 metrów, co przekłada się na mniej więcej cztery długości samochodu.

Kategorie: Artykuły

Tagi: , ,

Śledź nas poprzez kanał RSS 2.0

komentarze 2

przez oLeG

Dnia Kwiecień 29, 2015 o godzinie 21:49

przeciez kazdy chce teraz funkiel nowke z fabryki, takie czasy

przez Waldek

Dnia Lipiec 8, 2015 o godzinie 07:14

Cóż, niektórzy ludzie są naprawdę niepojętni… Wystarczy trochę się dokształcić i nie ma problemu. Dobre przechowywanie jest podstawą i jeśli przestrzega się zasad zaznaczonych w artykule opony rzeczywiście są jak nowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.