tarcze, bębny i klocki hamulcowe

Hamulce bez tajemnic

Porady i ciekawostki na temat hamulców samochodowych

Płyn hamulcowy – jak sprawdzić jego ilość, kiedy należy go wymienić?

09-08-2019

Zakup dobrego samochodu nie oznacza braku konieczności dbania o jego stan techniczny. Nawet najlepsze auto nie wytrzyma próby czasu, gdy właścicielowi będą obojętne przeglądy i wymiany części oraz olejów i płynów. Dzisiaj zajmiemy się hamulcami w samochodzie i tym, jak o nie należycie zadbać, ze szczególnym uwzględnieniem płynu hamulcowego.

Czym jest płyn hamulcowy?


Płyn hamulcowy odpowiada za przenoszenie ciśnienia hydraulicznego w układach hamulcowych. Powinien mieć on odpowiednią lepkość i ściśliwość, a także nie może powodować korozji. W składzie płynu znajdziemy takie składniki, jak estry boranowe, polipropylenoglikole, glikole etynelowe.

Jak sprawdzić ilość płynu hamulcowego?


W komorze silnika jest umieszczony zbiorniczek na płyn. Jego poziom powinien znajdować się między wskaźnikami minimum a maksimum. Istotny jest również kolor płynu: żółty lub przeźroczysty jest świeży, natomiast ciemna barwa cieczy może oznaczać sporą ilość zanieczyszczeń. W takim wypadku należy wymienić płyn, nawet jeśli jego ilość jest dostateczna.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?


Czasem nie musimy podnosić maski samochodu, aby auto zasygnalizowało nam, że ze stanem płynu hamulcowego coś jest nie w porządku. Taką oznaką może być zbyt miękki pedał hamulca, szczególnie, gdy musimy gwałtownie zahamować, a hamulec jest nieskuteczny. Możliwe, że dzieje się tak przez zawilgocenie płynu hamulcowego. Przez wilgoć płyn hamulcowy traci swoje właściwości, a jego temperatura wrzenia spada, co w dłuższej perspektywie czasu może być niebezpieczne. Warto więc regularnie kontrolować stan płynu.

Pomiar temperatury wrzenia i poziomu wilgoci w płynie


Jeżeli chcemy być dokładni i skrupulatni, możemy rozważyć profesjonalne metody określania stanu płynu hamulcowego. Istnieją specjalne, elektroniczne mierniki, które pokazują stan płynu. Najprostsze z nich kosztują kilkadziesiąt złotych, a ich pomoc potrafi być nieocenionym wsparciem. Nawet kilkuprocentowe zawilgocenie płynu może sprawić, że auto nie będzie mogło skutecznie zahamować w krytycznej sytuacji. Zalecenia mechaników mówią natomiast, że kiedy wilgoć przekroczy 1% płynu, to już powinno się go wymienić. W przeszłości była to banalna czynność, którą każdy wykonywał w garażu. Postęp techniki i zaawansowane układy montowane w samochodach spowodowały, że współcześnie niezbędna może się okazać wizyta u mechanika, który pomoże nam z wymianą płynu na nowy. Nie warto zwlekać z tym obowiązkiem, gdyż od tego zależy między innymi nasze bezpieczeństwo na drodze.

Kategorie: Artykuły

Śledź nas poprzez kanał RSS 2.0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.