tarcze, bębny i klocki hamulcowe

Hamulce bez tajemnic

Porady i ciekawostki na temat hamulców samochodowych

Piszczące hamulce

10-04-2014

3-seconds-56251-mCzęsto zdarza się, że dojeżdżając do świateł na skrzyżowaniu podczas hamowania słychać wyraźny pisk i zgrzyt. Przyczyna tkwi w hamulcach, a w wielu przypadkach oznacza to niestety wizytę w warsztacie.

Oczywiście nie należy generalizować, ale większość przypadków kończy się wizytą w serwisie. Najczęściej przyczyną jest zużywanie się okładzin ciernych, a metalowe elementy zaczynają trzeć o tarczę lub bęben, wpadają w rezonans i powodują hałas. Wtedy konieczna jest wręcz natychmiastowa wymiana klocków lub szczęk hamulcowych. Opóźnianie tej wymiany może nas sporo kosztować. Tarcza nie wytrzyma długo, gdyż ściera się ciągle z żeliwną płytką, która jest pozostałością okładziny klocka hamulcowego.

Powodować to może także zacieranie się hamulców. W tym przypadku okładziny cierne cały czas dotykają tarczy lub bębna. Poznać to można także po charakterystycznym, nieprzyjemnym zapachu, co jest efektem rozgrzanych klocków.

Za piszczenie hamulców mogą odpowiadać także sprawy bardziej błahe, choć także wymagające reakcji. Mogą to być zanieczyszczenia zgromadzone w okolicach zacisku, które w czasie pracy hamulca ocierając się o tarczę powodują pisk. Taką usterkę można usunąć czyszcząc układ bądź wymieniając klocki hamulcowe.

Czasami trafiają się klocki hamulcowe mające tendencję do piszczenia. Okazuje się, że nawet najlepszej klasy klocki mają tendencję do wpadania w drgania, czego powodem jest ich nieprawidłowy montaż, np. zakładanie ich przez nieczyszczone jarzmo zacisku, w którym klocki mają ograniczoną możliwość ruchu. Przed ich wymianą warto oczyścić jarzmo drucianą szczotką oraz pozbyć się rdzy z miejsca prowadzenia klocków. Także w przypadku sportowych samochodów możliwe jest piszczenie, gdzie hamulce przygotowane są na duże obciążenia i wysokie temperatury, a gdy są zimne potrafią przemieszczać się w zacisku, wtedy trą o tarczę.

Jak widać powodów piszczenia hamulców może być kilka, ale ważne, by każdy objaw świadczący o usterce szybko skontrolować. W ten sposób można uchronić się przed większą usterką, a co za tym idzie większymi wydatkami.

Autor korzystał z bazy wiedzy sklepu Nowe-Hamulce.pl.

Kategorie: Artykuły

Tagi: , , ,

Śledź nas poprzez kanał RSS 2.0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.