Płyn hamulcowy a sprawność układu hamulcowego

Gdyby zapytać kierowców co jest najważniejszym elementem w układzie hamulcowym, większość z nich zapewne odpowiedziałaby. że elementy cierne. Tymczasem, jak praktyka pokazuje, elementy takie jak płyn hamulcowy także jest bardzo istotny dla całego układu.

Podstawowymi funkcjami płynu hamulcowego jest przenoszenie do elementów wykonawczych, czyli cylinderków lub zacisków hamulcowych, siły wywieranej przez kierowcę i systemy wspomagające na tłok centralnej pompy.

Z kolei elementy cierne pracują na zasadzie wymiany energii kinetycznej na energie cieplną, która rozchodzi się w powietrzu chłodzącym okładziny i tarcze hamulcowe. Mimo to, wciąż duża ilość wspomnianego przez nas ciepła przedostaje się do płynu hamulcowego przez co jego temperatura systematycznie rośnie.

Ciekawym zjawiskiem odnośnie płynu hamulcowego są korki parowe, które powstają w gorącym płynie, i uniemożliwiają szybkie i sukcesywne przeniesienie siły. Dzieje się tak ponieważ ściśliwość gazów jest o wiele większa niż cieczy. Przeciętny kierowca będzie w stanie to odczuć poprzez efekt miękkiego pedału podczas nagłego hamowania. Z tego też powodu większość płynów hamulcowych ma niezwykle wysoką temperaturę wrzenia (czasem nawet 300°C!)

Jak kontrolować stan płynu hamulcowego?

Jak możemy kontrolować stan płynu hamulcowego? Żeby to zrobić, najczęściej wykorzystuje się specjalne urządzenie, ale trzeba wziąć pod uwagę, że uzyskane informacje będą dotyczyły tylko i wyłącznie stanu zbiorniczka. Bardziej skomplikowane pomiary są często mało opłacalne dlatego że łatwiej i szybciej jest wymienić po prostu płyn hamulcowy w naszym aucie.

Jak już mówimy o wymianie płynu hamulcowego, warto wspomnieć, że jest to dosyć prosta czynność serwisowa. Wystarczy nam podstawowy zestaw narzędzi i podstawki pod samochód, ze względu na to, iż trzeba do tego odkręcić koła.

Potrzebujemy pomocnika dlatego że jedna osoba siedzi w kabinie i naciska pedał hamulca, z kolei druga odkręca i zakręca odpowietrznik.

Pompowanie płynu przeprowadza się do momentu, kiedy będzie wypływał czysty płyn. Warto pamiętać też o założeniu na odpowietrznik gumowego przewodu. Całość działań powtarzamy jednakowo dla wszystkich kół. Wskazówka: co jakiś czas uzupełniajmy płyn w zbiorniczku, bo w przeciwnym razie zapowietrzymy cały układ.

Na koniec warto przypomnieć, żeby upewnić się na 100% jaki rodzaj płynu hamulcowego znajduje się w naszym aucie. Generalnie nie powinno mieszać się różnych płynów (R3 z DOT-4). W większości przypadków będzie to płyn DOT-4, bo jest on po prostu najpopularniejszy.

Redakcja

Zostaw odpowiedź

Podany adres e-mail nie będzie widoczny.

Góra