Wymiana płynu hamulcowego

płyn hamulcowy

Czy zdarzyło Wam się kiedykolwiek, że naciskając na pedał hamulca Wasze auto nie zareagowało? Niesprawne hamulce to najgorszy koszmar każdego kierowcy. Jak wskazują statystyki policyjne w 2012 roku stan techniczny pojazdów był przyczyną 55 wypadków drogowych, w których zginęło 6 osób, a rany odniosło 66. Ponadto z powodu niezawinionej przez kierujących niesprawności technicznej pojazdów miało miejsce 100 wypadków, w których 6 osób zginęło, a 130 zostało rannych. Wypadki drogowe będące przyczyną niesprawnego układu hamulcowego stanowiły w 2012 roku aż 18,2%. O czym warto pamiętać?

Niesprawny układ hamulcowy w 2012 roku pozbawił życia jedną osobę, a aż 12 osób zostało rannych. Układ hamulcowy składa się z kilku elementów, od stanu których zależy jego sprawność. Jednak wielu kierowców zapomina, że sprawne hamulce to nie tylko tarcze czy klocki hamulcowe – to również niezwykle istotny płyn hamulcowy.

Zastosowanie i właściwości płynu hamulcowego

Płyn hamulcowy jest płynem hydraulicznym o ściśliwości znacznie mniejszej niż woda. Jego podstawową funkcją jest przekazywanie ciśnienia wytwarzanego przez pompę hamulcową do elementów wykonawczych układu hamulcowego takich jak zaciski, czy cylinderki hamulcowe. Płyn hamulcowy pracuje bez względu na warunki, przez co narażony jest na znaczące zmiany temperatury i  ciśnienia. Płyn hamulcowy jest higroskopijny, czyli łatwo chłonie wodę. Jeśli w płynie hamulcowym jest zbyt duża zawartość wody, w czasie procesu hamowania – podczas którego temperatura rośnie – może dojść do jego zagotowania się. Zawartość w płynie 1% wody obniża jego temperaturę wrzenia o 50 stopni. Dla najpopularniejszego obecnie płynu DOT 4 temperatura wrzenia wynosi 230 stopni. Z dopuszczalną zawartością wody wartość ta spada do 155 stopni. Wyczynowe płyny hamulcowe mają temperaturę wrzenia na poziomie 300 stopni. Nieodpowiednia temperatura prowadzi do tworzenia tzw. korków parowych, które obniżają ciśnienie w układzie hamulcowym i drastycznie zmniejszają skuteczność działania hamulców.

Na rynku dostępne są też płyny, które nie są higroskopijne – płyny o oznaczeniu DOT 5. Niestety płyn ten nie jest mieszalny z DOT 4, ponieważ jest zrobiony na bazie oleju mineralnego i silikonu. Olej mineralny dyskwalifikuje go z użycia w większości układów hamulcowych. Istotne jest zatem, aby stosować zawsze taki płyn hamulcowy, jaki jest zalecany przez producenta samochodu.

Wymiana płynu hamulcowego – o czym warto pamiętać?

Wymiana płynu hamulcowego wymaga odkręcania odpowietrzników umieszczonych przy kołach i spuszczaniu płynu podczas, gdy druga osoba pompuje płyn pedałem hamulca. W tym samym momencie do zbiornika wyrównawczego dolewany jest nowy płyn, aż do chwili, gdy całość zostanie wymieniona.

Do wymiany płynu hamulcowego stosowane są również specjalne urządzenia, które nie wymagają udziału drugiej osoby i automatyzują tę czynność. Sposób ten jest znacznie prostszy i wygodny. W przypadku samochodu wyposażonego w układ ABS dodatkowo użyć trzeba testera diagnostycznego w celu poruszenia zaworami modulatora ABS, aby płyn w nim zawarty także został wymieniony. Po wymianie płynu należy odbyć próbną jazdę, aby sprawdzić czy cały układ działa bez zastrzeżeń oraz czy nie występują wycieki.

Jak często wymieniać płyn hamulcowy?

Każdy producent samochodów podaje indywidualne zalecenia dotyczące wymiany płynu hamulcowego. Bez względu na to pamiętajmy, aby raz do roku sprawdzić zawartość wody w płynie hamulcowym. Zawartość wody powyżej 3% to znak, że płyn należy koniecznie wymienić. Płyn należy wymieniać profilaktycznie co 2-3 lata lub niezwłocznie. Jeśli podczas okresowej kontroli tester wykazał, że ilość zawartej w nim wody przekracza dopuszczalny poziom.

agnieszka

1 Komentarz

Zostaw odpowiedź

Podany adres e-mail nie będzie widoczny.

Góra