tarcze, bębny i klocki hamulcowe

Hamulce bez tajemnic

Porady i ciekawostki na temat hamulców samochodowych

Elektryczny hamulec postojowy – rodzaje i zastosowanie

06-03-2014

hamulec epbElektryczny hamulec postojowy, popularnie zwany EPB stosowany jest przez producentów samochodów osobowych już od kilku lat. Początkowo montowany był jedynie w pojazdach z wyższej półki i wyższej klasy. Aktualnie coraz więcej producentów wykorzystuje to rozwiązanie, zastępując hamulec mechaniczny nawet w niewielkich autach kompaktowych.

Elektryczny hamulce postojowy to najprościej tłumacząc zautomatyzowana wersja dźwigni hamulca ręcznego. Konstrukcja hamulca elektrycznego jest stosunkowo prosta i bardzo funkcjonalna. EPB daje nam wiele możliwości – może być odpo­wie­dzial­ny za au­to­ma­tycz­ne za­blo­ko­wa­nie kół sa­mo­cho­du po wy­łą­cze­niu sil­ni­ka lub wycią­gnię­ciu klu­czy­ka ze sta­cyj­ki. Właściciele pojazdów z hamulcem elektrycznym doceniają go również podczas ruszania pod górkę. Sprawdza się także w sytuacjach awaryjnych np. w chwili awarii układu hamulca głównego. Hamulec elektryczny można wykorzystać wówczas do wyhamowani auta.

Kilka lat obecności EPB na rynku zaowocowało powstaniem jego dwóch wersji – EPB z centralnym aktywatorem oraz wersja z własnym silnikiem elektrycznym.

EPB z centralnym aktywatorem

Rozwiązanie to znalazło zastosowanie w samochodach takich jak Ford C-Max, modele marki Renault Laguna i Scenic oraz BMW serii 7. Od tradycyjnego hamulca ręcznego odróżnia się właściwie jedną rzeczą – zaciągany jest on za pomocą silnika elektrycznego, a nie siłą naszych mięśni. Zaciski hamulcowe są wyposażone w elektromechaniczny centralny aktywator, uruchamiany cięgnem hamulca ręcznego.

W tym rozwiązaniu zaciski hamulcowe na tylnej osi niczym nie różnią się od tradycyjnych. Po wciśnięciu przycisku uruchamiającego lub zwalniającego hamulec postojowy, sterownik wysyła elektroniczny sygnał do aktywatora, który uruchamia albo zwalnia hamulec.

EPB z wła­snym sil­ni­kiem elek­trycz­nym

EPB z własnym silnikiem elektrycznym to system, który zastosowano głównie w modelach Audii A4, VW Passat, Tiguan, gdzie silnik elektryczny jest wzintegrowany z zaciskiem. Uruchamiany jest sygnałem sterownika po naciśnięciu na przycisk hamulca postojowego, gdzie otwie­ra­ne i za­my­ka­ne są oba za­ci­ski rów­no­cze­śnie.

Stosowanie hamulca elektrycznego wpływa na sposób serwisowania auta – w większości przypadków możemy zapomnieć o samodzielnej wymianie elementów układu hamulcowego. Nie oznacza to jednak, że jego eksploatacja jest problematyczna. System ten jest obecnie na tyle powszechny, że nie ma problemu z jego naprawą, diagnostyką lub pomiarem siły hamowania.

Kategorie: Artykuły

Tagi: , , ,

Śledź nas poprzez kanał RSS 2.0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.