Hamowanie silnikiem? Na czym polega?

Pomijając cały skomplikowany proces mechaniczny, hamowanie rozpędzonym samochodem nie należy do czynności prostych. Zwłaszcza jeśli dodamy do tego śliską, ośnieżoną lub oblodzoną drogę, zaparowane szyby i pieszego, który pewny siebie wchodzi na przejście kilka metrów przed maską naszego samochodu. Warto więc wiedzieć, w jaki sposób możemy wytracić prędkość w naszym samochodzie. Przyjrzyjmy się trzem podstawowym tj. hamowanie z ABS, pulsacyjne i hamowanie silnikiem.
Zacznijmy od „hamowania silnikiem”. Na czym to polega? Wystarczy tylko zdjąć nogę z gazu i redukować biegi odpowiednio do ilości obrotów silnika, dodatkowo pomagamy sobie hamulcem. Najbardziej optymalne hamowanie jest wtedy gdy do tego wszystkiego dołożymy płynność. Nie chodzi tutaj o to, aby zahamować silnikiem redukując kolejne biegi od 5 do 1 w jak najkrótszym czasie. Cały sekret tkwi w tym, aby np. dojeżdżając do czerwonego światła, zwalniać hamulcem nożnym i dobierać odpowiedni bieg do prędkości i obrotów ale wszystko to musi odbywać się płynnie, aby auto przy redukcji nadmiernie nie „szarpało”. Jest to hamowanie, które zagwarantuje nam niższe spalanie paliwa i przede wszystkim niższy poziom zużycia części układu hamulcowego.
Obecnie wszystkie nowe auta wyposażone są w system ABS. Jest to bardzo duże ułatwienie, gdyż w przypadku hamowania awaryjnego wystarczy wcisnąć pedał hamulca z całej siły, a system nie pozwoli na zablokowanie się kół i w pełni wykorzysta możliwości swoje i całego układu hamulcowego. Kierowcy z większym doświadczeniem za kierownicą przyzwyczajeni są do „hamowania pulsacyjnego”, które stosowali w starszych samochodach bez ABS. Przyzwyczajenie to jest zgubne, gdyż hamując pulsacyjnie w aucie z ABS nie wykorzystujemy w pełni możliwości tego systemu. Pamiętajmy jednak, że wduszenie hamulca z całej siły w samochodach bez ABS spowoduje zablokowanie się kół i znacznie wydłużoną drogę hamowania.
Można jeszcze wyróżnić hamowanie z manewrem, z międzygazem i kilka innych, jednak te powyższe są podstawowymi technikami. Każdy kierowca przynajmniej w najmniejszym stopniu powinien coś o nich wiedzieć, aby potrafił opanować swój samochód w niespodziewanych sytuacjach.
Autor: www.nowe-hamulce.pl
Bardzo praktyczne porady, brawo.