tarcze, bębny i klocki hamulcowe

Hamulce bez tajemnic

Porady i ciekawostki na temat hamulców samochodowych

Rodzaje tarcz hamulcowych

11-06-2015

Skuteczność układu hamulcowego w samochodzie zależy w głównej mierze od funkcjonalności zastosowanych tarcz hamulcowych. Bardziej zaawansowane techniczne tarcze pozytywnie wpływają na skrócenie drogi hamowania. Dobrej jakości tarcze lepiej sprawdzają się także w ekstremalnych warunkach.

Producenci samochodów w zależności od klasy pojazdu, jego przeznaczenia, masy i w głównej mierze ceny wyposażają pojazdy w mniej lub bardziej zaawansowane układy hamulcowe.

Monolityczne tarcze hamulcowe

rodzaje-tarcz-hamulcowychPopularne samochody osobowe sprzed kilku lat najczęściej były wyposażane w tarcze monolityczne czyli wykonane z pełnego fragmentu metalu. Są bardzo wydajne i zdecydowanie lepsze od hamulców bębnowych, jednak ich intensywna eksploatacja może powodować nadmierne przegrzewanie, co drastycznie obniża skuteczność hamowania pojazdu.

Tarcze hamulcowe wentylowane

Obecnie nawet w popularnych samochodach miejskich coraz częściej montuje się wentylowane tarcze hamulcowe. Pomiędzy dwiema ich połówkami znajdują się specjalne otwory, które odpowiadają za odprowadzanie ciepła, co znacznie obniża ryzyko przegrzania się tarcz. Takie rozwiązanie wpływa pozytywnie na wydłużenie czasu, podczas którego tarcze zachowują swoje wysokie właściwości. Skuteczność hamowania jest wysoka nawet w przypadku dynamicznej jazdy.

Nawiercane i nacinane tarcze hamulcowe

Osoby użytkujące samochody sportowe, oczekują od układu hamulcowego znacznie większej wydajności i odporności na przegrzanie – tłumaczą eksperci z http://www.nowe-hamulce.pl/.

Dynamiczne okrążenie na torze wyścigowym może doprowadzić do bardzo wysokich temperatur i takiego nagrzania tarcz, że utracą one prawie całkowicie siłę hamowania. Zjawisko to określa się mianem tak zwanego – fading. Aby temu zapobiec, auta sportowe wyposażane są w nawiercane bądź nacinane tarcze hamulcowe, które wykonane są ze specjalnego stopu stali. Takie tarcze jeszcze efektywniej odprowadzają wysoką temperaturę.

Tarcze hamulcowe węglowo-ceramiczne

Ceramiczne tarcze hamulcowe wzmacniane są włóknami węglowymi. Rozwiązania tego typu stosowane są głównie w sportach motorowych ale coraz częściej montuje się takie tarcze także w portowych samochodach osobowych. Pierwszym modelem seryjnie w nie wyposażonym było Ferrari Enzo. Tego typu tarcze hamulcowe można spotkać w nowoczesnych samochodach typu SUV, których masa często przekracza ponad dwie tony, a to bardzo negatywnie wpływa na długość drogi hamowania.

Kategorie: Artykuły

Tagi: , , ,

Śledź nas poprzez kanał RSS 2.0

1 Komentarz

przez Kazek

Dnia Lipiec 8, 2015 o godzinie 06:28

Mam nowego SUVa, a więc też tarcze hamulcowe węglowo-ceramiczne i jestem zachwycony., świetnie się hamuje i co najważniejsze długość drogi hamowanie nie jest bardzo długa. jak na razie nie mam żadnych zastrzeżeń. Wydaje mi się ze tarcze wentylowanie też są dobre.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.