Hamulec bębnowy a serwis

Dla niektórych kierowców hamulec bębnowy to przeżytek. Praktyka pokazuje jednak, że w wielu samochodach nadal znajdziemy w tylnym układzie hamulcowym, hamulce bębnowe. Co to jest hamulec bębnowy i jak należy go serwisować? 

Zanim przejdziemy do charakterystyki hamulców bębnowych, wypada przypomnieć, że układ hamulcowy, niezależnie od budowy i zastosowanych podzespołów to kluczowy system w każdym samochodzie, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy.

Hamulec bębnowy w teorii

To podzespół, który z reguły umieszcza się z tyłu samochodu. Hamulec bębnowy składa się z kilku elementów: bębny hamulcowe, szczęki, rozpieracz szczęk i sprężyna rozpierająca. Hamulce tego typu nie wymagają tak częstej ingerencji ze strony kierowcy, jak hamulce tarczowe, przede wszystkim z racji tego, że szczęki i bębny hamulcowe podlegają mniejszym obciążeniom.

hamulec bębnowy
Hamulec bębnowy

Zasada działania hamulca bębnowego jest stosunkowo prosta. Hamulec składa się z szczęk, które zostały przymocowane do tarczy koła. Okładziny cierne umieszczono przy powierzchni roboczej bębna. Tłoczek hamulcowy rozpiera szczęki, co skutkuje kontaktem z powierzchnią bębna i tym samym następuje proces hamowania.

Podział hamulców bębnowych

Hamulce bębnowe można podzielić na trzy rodzaje, ze względu na zamocowanie szczęk i cylinderków hamulcowych. I tak, specjaliści wymieniają układy typu Simplex, typu Duplex i układy samowzmacniające.

Typowe awarie hamulca bębnowego

Jedna z najczęściej spotykanych usterek to spadek ciśnienia w układzie. Dochodzi do tego z reguły na skutek nieszczelności cylinderka hamulcowego lub uszkodzenia pompy hamulcowej. Jeżeli dojdzie do takiej sytuacji to najlepiej jak najszybciej wymienić poszczególne podzespoły. Ponadto należy pamiętać, że wszelkie wycieki płynu hamulcowego prowadzą nie tylko do obniżenia ciśnienia w układzie, lecz także dostanie się płynu na okładziny ciernie, co znacznie obniża sprawność hamulca. Nie zapominajmy także, że okładziny cierne to element, który ulega naturalnym procesom zużycia na skutek eksploatacji samochodu.

Regularny serwis to podstawa

Typowym awariom hamulca bębnowego można przeciwdziałać, dokonując regularnych przeglądów całego układu. Serwis nie należy do trudnych, bo polega na zdjęciu bębnów, sprawdzeniu cylindra, oczyszczeniu hamulca i konserwacji elementów ruchomych. Ponadto należy sprawdzić okładziny szczęk i wewnętrzną powierzchnię bębna.

 

2 komentarze

  • Bardzo ciekawy artykuł o jednym z najbardziej podstawowych i najważniejszych elementów w samochodzie. Od siebie mogę tylko podkreślić, że faktycznie niesamowicie istotna jest regularny serwis. I definitywnie nie wolno ignorować nawet małych usterek bądź przesłanek, że coś jest nie tak!

  • Regularny serwis to rzeczywiście najważniejsza sprawa. Dobrze udać się do warsztatu, gdzie posiadają silnik elektryczny 230V aby dobrze oczyścili powierzchnię z resztek startych klocków. Wtedy awarie będą pojawiały się zdecydowanie rzadziej.

Zostaw odpowiedź

Podany adres e-mail nie będzie widoczny.

Góra