tarcze, bębny i klocki hamulcowe

Hamulce bez tajemnic

Porady i ciekawostki na temat hamulców samochodowych

Tarcze hamulcowe z łożyskiem

15-04-2015

Tarcze zintegrowane z łożyskiem mają swoje zalety, choć w przypadku zużycia tego elementu, należy wymienić go w całości. Wymiana samego łożyska po prostu się nie opłaca i nie gwarantuje prawidłowej sprawności samochodu. 

Początkowo stosowano pojedyncze łożyska, które były montowane w piastach. Ogromną zaletą takiego rozwiązania była z pewnością możliwość wymiany samego łożyska. Za wady uznać można natomiast skomplikowany montaż, mniejszą sztywność układu i konieczność okresowej regulacji luzu. Prace konstrukcyjne pozwoliły wyeliminować powyższe niedociągnięcia.

Stworzenie kompletnego podzespołu, który zawiera łożysko i piastę pozwala znacznie uprościć montaż. Luz wewnętrzny łożysk jest ustalany fabrycznie i nie podlega regulacji. Duża sztywność takich podzespołów znacznie zwiększa także ich trwałość. W zasadzie jedyną wadą są koszty wymiany całego zestawu.

tarcze z łożyskiem

Zestawy takie są zwykle pakowane w ergonomiczne pudełka. W środku znajduje się kompletna tarcza z łożyskiem. Podzespoły przeznaczone do samochodu wyposażonego w układ ABS na wewnętrznej części piasty posiadają pierścień impulsowy czujnika prędkości koła. Na piaście założona jest także specjalna osłonka chroniąca zarówno łożysko jak i pierścień impulsowy ABS przed zniszczeniem w czasie magazynowania i transportu.

Montaż takiego podzespołu jest niezwykle prosty. Po zdemontowaniu starej tarczy, na czop piasty nakładamy nową i dokręcamy nakrętkę centralną właściwym momentem. Użytkownik zyskuje wówczas pewność, że luz w łożysku jest właściwy, a bicie tarczy mieści się w dopuszczalnym zakresie. Uchroni to przed pracochłonnym czyszczeniem piasty i mierzeniem bicia tarczy.

Tarcze i łożyska kół są podzespołami mającymi bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Warto unikać pozornych oszczędności i nie stosować rozwiązań, które nie zagwarantują odpowiedniej trwałości oraz funkcjonalności. W przypadku niebezpiecznego zdarzenia pochodzące od nieznanego producenta komponenty ulegną szybkiemu uszkodzeniu. Warto zainwestować i zakupić produkt renomowanej, znanej marki, by cieszyć się bezpieczeństwem i spokojną jazdą.

Kategorie: Artykuły

Tagi: , , ,

Śledź nas poprzez kanał RSS 2.0

komentarze 2

przez Paulo

Dnia Kwiecień 20, 2015 o godzinie 21:13

Wszystko fajnie do momentu aż trzeba wymienić część. Tak, jak wyżej – wymienić należy cały element, nawet w przypadku drobnego uszkodzenia samego łożyska. Bez sensu.

przez Marian

Dnia Lipiec 8, 2015 o godzinie 07:30

Rzeczywiście na bezpieczeństwie nie powinno się oszczędzać, lepiej wyłożyć kasę na dobry sprzęt, a nie później martwić się o zdrowie. Szkoda tylko, że trzeba wymieniać kompleksowo, a nie można wymienić jednej części, ale skoro jest to bardziej opłacalne, to nie będę dyskutował 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.