Jak naprawić hamulec ręczny?

hamulec ręczny

Regularny przegląd hamulca awaryjnego zapewni prawidłowe działanie podzespołu, co znacznie wpłynie na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jak sprawdzić i naprawić hamulec ręczny? 

Zanim zapadnie decyzja o naprawie hamulca ręcznego należy wykonać krótkiego testu, który utwierdzi użytkownika w przekonaniu, że naprawa jest konieczna. W tym celu ustawiamy samochód na górce i zaciągamy powoli hamulec ręczny. Na trzeciej bądź czwartej zapadce koła powinny się zablokować. Zużyte okładziny cierne to znak, że dźwignia hamulca będzie mieć dłuższy skok. Jeśli samochód nadal stacza się z górki to znak, że układ hamulca awaryjnego nie działa prawidłowo.

634522837217184396

Hamulec ręczny oddziałuje zazwyczaj na dwa tylne koła. Gdy ciągniemy dźwignię cięgło znajdujące się po środku podwozia przesuwa się do przodu. Dociśnięcie szczęki przeciwbieżnej do powierzchni roboczej bębna hamulcowego zachodzi za pomocą linek hamulca.

Hamulec ręczny – regulacja

W przypadku kiedy hamulec ręczny nie działa na obydwa koła z taką samą siłą należy dokonać regulacji. Można tego dokonać  w następujący sposób. Wyłączamy hamulec ręczny, podkładamy kliny pod przednie koła, a następnie podnosimy tył samochodu i podkładamy pod nim podpórki. Wyjmujemy osłonę ze sztucznego tworzywa, która znajduje się za dźwignią hamulca awaryjnego. W tym miejscu zamontowana jest śruba regulacji. Należy ciągnąć dźwignię aż zatrzyma się ona na drugiej zapadce. Przykręcamy nakrętkę regulacyjną, aby tylne koła zaczęły być hamowane i zaciągamy dźwignię na trzecią zapadkę. Jeśli wykonaliśmy to poprawnie koła powinny być zablokowane. Specjaliści zalecają nałożyć niewielką ilość smaru na miejsce mocowania dźwigni hamulca awaryjnego.

W przypadku zużycia szczęk hamulca ręcznego należy je niezwłocznie wymienić. Regulacja w tym przypadku nic nie da. Wymiana szczęk hamulca ręcznego wymaga demontażu kół oraz bębna hamulcowego lub tarczy, w zależności od układu hamulcowego tylnej osi – tarczowy lub bębnowy. Okładziny należy wymieniać zawsze parami i po każdej stronie. Po wymianie szczęk hamulca ręcznego również zalecamy wyregulować hamulec awaryjny. Skok dźwigni będzie zupełnie inny jak na zużytych okładzinach.

1 Komentarz

  • Dobrze, że znalazłem ten artykuł. Wiedziałem, że mam coś nie tak z hamulcami, ale dla pewności zrobiłem test tak jak jest tu opisane. Na szczęście musiałem hamulce tylko wyregulować i działają książkowo teraz. Dzięki!

Zostaw odpowiedź

Podany adres e-mail nie będzie widoczny.

Góra